Det regnade och sen solade det

20140507-232859.jpg

Det regnade hela dagen i Svedala idag.

Idag. Mitt jobbigaste ord just nu. Jag har stavat ”idag” hela livet. På Aftonbladet stavar man ”i dag”. ”Idag” får ett rött streck under sig och så dyker en text upp: ”Vi skriver i dag”.

Jag är heeelt okej med det. Men det ser skitskumt ut i sms. Ser det konstigare ut ju mindre skärmen är?

I dag.
Idag.

Ska läsa det här både på desktop och i telly. Tur att ”designen” är RESPONSIV.

Funderar på att skriva ”i dag” i alla professionella sammanhang och ”idag” i alla privata.

Det regnade förresten i mig också idag (privat sammanhang), men det ska det ju göra ibland.

Malmö var lite soligt och sen regnade det och sen solade det och sen regnade det, jag blev kluven inför min glass och då blev den en symbol för allt.

Bestämde att jag förtjänade att inte laga mat, så vi gick till det lilla fräscha vietnamesstället vid Triangeln, det med ljus inredning och ingen alkoholservering och snåla öppettider och Nöjesguiden i tidskriftshyllan bredvid Elle.

När vi kom ut sprack himlen i två och solen visade att det minsann fan-i-helvete var slutkissat för den här gången och studsade på den regngråtna asfalten. Jag kände mig genast så levande att jag gastade ut hur härligt vädret var, då såg hon lite besvärad ut men också lite glad och så gick vi hem. På vägen stannade ett sånt där ”weirdo” oss och önskade trevlig kväll, jag trodde att han skulle fråga efter vägen så jag lutade mig in och mötte hans stirrande blick lite väl nära.

Jag undrar vad jag gjorde på exakt den här dagen för ett år sen. Det finns inga svar på Facebook, inget på Twitter, inget på Instagram. Inte ens i Anteckningar. I Anteckningar finns igår och imorgon. Igår skulle jag köpa yoghurt och ingredienser till frittata. Imorgon skulle jag till sal ”MA8, MA10 A-Jq” på Lunds universitet. Där skulle jag skriva ett intagningsprov till en journalistutbildning jag inte ville gå och drabbas av ångest när jag vände på pappret.

Men idag är helt försvunnen i rymden.

”Det är egentligen det enda jag vill göra”, säger Jimmie och duttar inlagd jalapeno på sin texmexkyckling. ”Köra och skriva och gråta i Amerikas öken”.

Sen spelar han Prince:s nya låt för andra gången ikväll och då hör jag också att den är stark. Det är dessutom roligt att låttiteln är skriven i versaler.

”Han är så jävla sjuk i huvudet” säger Jimmie glatt.

Kommentera

