Järnvägsjournal #2

20140619-205315-75195226.jpg

Södermanland är platt på sina ställen längs med rälsen.
Ändå inte som Skåne.
Barrigare, och utan raps.

Idag var jobbet hårt.
Fick en krimgrej.
Jag måste verkligen lära mig polisrutinerna.
Fick lämpa över hela grejen på en stackars kvällsreporter.
Fast han är grym.
Kanske tio gånger bättre än jag.
Det där löser sig.

Trakterna kring ”Vitan” (så säger man va?) känns redan lite som mina.
Det regnade när jag kom till Stockholm i söndags.
Stuprören spydde vatten i rännstenen och krogarna hette saker som ”Bleckan”.
Som en bok om Söder.

Ulf Lundell bodde förresten nedanför Vitan när han skrev ”Jack”.
Jag har inte läst den.
Men däremot skrivit en grej om Lundell till helgen.
Han var inte pratsugen när jag ringde.

Det är molnigt, men nyss stänkte solen in genom tågfönstret.
Lyssnar på ”Chicken Teriyaki” om och om igen.
Fet låttitel, ju.
Fast jag fattar den nog inte riktigt.
Men:
”shit, jag har så mycket på mitt huve /
Så tjugofyrasju är det fyrahundratjuge” konstaterar JaQe.
Det är ett rim som gör att man blir kreationist.
Slumpen kan inte ha fått den sifferleken att fungera — någon har bestämt det.
Sånt var länge sen förresten.
Saknar det inte.
Det blev ytterst sällan bra.
Fast när det blev bra låste det upp nya rum i musiken.
Det har ett litet egenvärde ju.

Undrar vad jag tycker om Stockholm.
Det ska jag kanske inte utvärdera med mer än två månader framför mig i staden.
Men, ja.
Hittills är det rätt okej.

De sörmländska sjöarna.
På vägen hit var en sjö blank som en blick.
Nu ligger en annan (eller samma?) utanför fönstret.
Krusig.
Sprucken som en busskur vars härdade glas mött en hammare.
Så såg busskurerna ofta ut i Södertälje.
Det kanske de fortfarande gör.
Jag borde nog åka dit.

Åkte förbi med tåget, över Bron från Rosenbergs bok.
Hundratals likformade vita bilar på parkeringen nedanför.
Om Södertälje såg mindre ut som en parkeringsplats kanske man skulle åka dit oftare.

Någon på jobbet sa det där man inte får säga vid midsommar.
”Jaha, nu blir det bara mörkare”.
Det. Får. Man. Inte. Säga.

Malmö.
Undrar hur Malmö kommer kännas.
Var där för mindre än fem dagar sen.
Det borde kännas likadant.
Kanske ska ta en paus från Malmö efter midsommar.
Men.
Malmö.
Så tryggt med Davidshall och Möllan och löpet längs Ribban.
Försökte springa i Stockholm igår, Skanstull till Hornstull längs med vattnet.
Ska försöka igen i veckan.

Rikard Bizzi vill ha ”Lugn & ro”.
”harmoniserar som bone thugs-n-harmony /
filosoferar och vill bara va ifred /
jag leviterar och ingen kan ta mig ner /
tills jag är redo att komma tillbaks till er”
Jag kanske ska bli vän med Ensamheten i sommar.
Det skulle inte skada mig.

Det kommer bli en lång varm sommar.
Universum kommer nog falla på plats.

Kommentera

